Orzeczenia
Sądy powszechne dla każdej sprawy tworzą i przetwarzają akta, także z wykorzystaniem technik informatycznych. Czy wniesienie do sądu pisma procesowego w sprawie cywilnej za pośrednictwem platformy e-PUAP wywołuje skutki procesowe. Sąd Najwyższy orzekł, że dopóki ustawodawca nie zapisze takiej możliwości w ustawie, dopóty wniesienie do sądu pisma procesowego w sprawie cywilnej za pośrednictwem platformy e-PUAP nie wywoła skutków procesowych
Decyzja wydawana w trybie art. 49e pkt 1 Prawa budowlanego to decyzja o rozbiórce obiektu budowlanego lub jego części w przypadku niezłożenia wniosku o legalizację w wymaganym terminie. Czy taka decyzja nadzoru budowlanego ma charakter związany? Sprawdzamy to, analizując w tym celu orzecznictwo WSA.
Czy postępowanie kontrolne, prowadzone przez organ nadzoru budowlanego, w trybie art. 81 Prawa budowlanego, jest równoznaczne z wszczęciem postępowania administracyjnego? W jakim wypadku organ nadzoru budowlanego jest obowiązany wszcząć postępowanie administracyjne w kontekście postępowania kontrolnego? Czy dokumentacja z kontroli budowlanej może współtworzyć materiał dowodowy w postępowaniu administracyjnym i być podstawą rozstrzygnięcia?
Często zdarza się, że inwestor ma uzasadnione wątpliwości związane z fachowym i merytorycznym prowadzeniem postępowania przez organ administracji publicznej. Poznaj orzecznictwo sądów administracyjnych w tym zakresie oraz praktyczne wskazówki, dzięki którym zmobilizujesz organ do działania w zgodzie z naczelnymi zasadami Kodeksu postępowania administracyjnego.
Linię brzegu ustala się w drodze decyzji, na wniosek podmiotu mającego interes prawny lub faktyczny. Linię brzegu stanowi krawędź brzegu lub linia stałego porostu traw bądź też linia, którą ustala się według średniego stanu wody z okresu co najmniej ostatnich 10 lat. Czy trwały zarządca nieruchomości może skutecznie zainicjować postępowanie administracyjne o ustalenie linii brzegu? Przyglądamy się wyrokom WSA i NSA.
Poprzez „dostęp do drogi publicznej” należy rozumieć bezpośredni dostęp do tej drogi albo dostęp do niej przez drogę wewnętrzną lub przez ustanowienie odpowiedniej służebności drogowej. Sprawdzamy, jak ważny jest dostęp nieruchomości do drogi publicznej w kontekście uzyskania warunków zabudowy.
W czasie trwania postępowania przed sądem administracyjnym organy nie mogą prowadzić postępowań nadzwyczajnych, tzn. wznawiać postępowania, stwierdzać nieważności decyzji czy dokonywać jej zmiany. Taka sytuacja może istotnie utrudnić realizację inwestycji budowlanych. Tak wynika z uchwały 7 sędziów NSA z 5 czerwca 2017 r. sygn. akt II GPS 1/17.
Trybunał Konstytucyjny orzekł o niekonstytucyjności art. 91a prawa budowlanego w zakresie obejmującym zwrot użytkuje obiekt w sposób niezgodny z przepisami .
W wyroku z dn. 16.12.2020 r. (II OSK 3001/20) Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że brak tożsamości między funkcją mieszkalną w budynku jednorodzinnyma funkcją usługową, wobec czego zmiana użytkowania budynku mieszkalnego jednorodzinnego na budynek usługowy, czy to w całości, czy w części, co do zasady oznacza zmianę sposobu użytkowania, o której mowa w art. 71 ust. 1 prawa budowlanego.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 24 października 2019 r., sygn. akt IV SA/Po 568/19 wskazał, że w planie miejscowym nie można zawrzeć zakazu „stosowania w nowych budynkach kotłów, pieców i trzonów kuchennych na paliwo stałe". Zdaniem sądu kwestia ta może być uregulowana wyłącznie w uchwale sejmiku województwa wydanej na podstawie art. 96 Prawa ochrony środowiska.
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania
Możesz nam zaufać:
Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone
PrawoNieruchomosci24.pl