Kontrowersyjny wyrok sądu - nakaz prawidłowego zapewniania dostępu do danych przestrzennych

Kontrowersyjny wyrok sądu - nakaz prawidłowego zapewniania dostępu do danych przestrzennych

Firma świadcząca usługi związane z analizami przestrzennymi wnioskowała u burmistrza jednego z miast o prawidłowe udostępnianie danych przestrzennych obejmujące miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego tego miasta. Ostatecznie to Wojewódzki Sąd Administracyjny wypowiedział się w sprawie uzupełnienia rysunku aktu planowania przestrzennego oraz dokumentu powiązanego z tym aktem, a także co do zapewnienia zgodności zbioru ze schematem aplikacyjnym GML.

W tym artykule m.in.:

  • Do jakich aktualnych map oferowany jest dostęp?

  • Dla jakich aktów tworzy się zbiory danych?

  • Co obejmują dane przestrzenne?

  • Jakie usługi danych przestrzennych są świadczone w związku z nieodpłatnym udostępnianiem?

  • Jakie dane gromadzić w zbiorze danych przestrzennych?

  • Jak podpisywać dokumenty elektroniczne GML?

  • Jakie kontrowersje wzbudza wyrok WSA?

Poniżej omawiany wyrok budzi pewne kontrowersje, ponieważ w podobnych sprawach zapadały inne rozstrzygnięcia.

Do jakich aktualnych map oferowany jest dostęp?

Wspomniana firma świadczy usługi związane z analizami przestrzennymi i m.in. oferuje dostęp do aktualnych map:

  • z terenami inwestycyjnymi wyznaczonymi w uchwalonych aktach planowania przestrzennego oraz

  • z terenami objętymi przystąpieniami do sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego z terenu.

Mapy te firma oferuje zwłaszcza podmiotom poszukującym terenów inwestycyjnych.

Jakich danych brakowało w zbiorze?

Firma uznała, że burmistrz jednego z miast nie zapewnia dostępu do kompletnego zbioru danych przestrzennych miejscowych planów miejskich. Zbiór ten miał nie zawierać:

  • rysunku aktu planowania przestrzennego oraz

  • dokumentu powiązanego z aktem planowania przestrzennego.

Zgłoszono również niezgodność z aplikacją GML

Zbiór danych przestrzennych miał być też niezgodny ze schematem aplikacyjnym GML, a usługa przeglądania udostępniona dla zbioru danych przestrzennych miała nie zapewniać wyświetlania objaśnień symboli kartograficznych.

Firma wystąpiła zatem do burmistrza z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa i wezwała do zapewniania dostępu do danych przestrzennych z tematu „zagospodarowanie przestrzenne”, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Nieudostępnianie pełnych danych miało powodować konieczność ponoszenia przez firmę wielokrotnie wyższych nakładów w ramach wykonywanej przez nią działalności.

Na potwierdzenie istniejących braków firma dołączyła też opinię informatyczną.

Burmistrz nie zgadzał się z opinią o brakach i sprawa trafiła do WSA

Burmistrz stał na stanowisku, że zapewnia dane przestrzenne zgodnie z przepisami, a firma ma na celu wyłącznie własny interes gospodarczy. Miał on polegać na uatrakcyjnieniu oferty, za którą dodatkowo firma zamierzała pobierać wynagrodzenie.

W rezultacie sprawa trafiła przed Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA), gdzie firma wniosła skargę na bezczynność burmistrza.

Dla jakich aktów tworzy się zbiory danych?

Zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: upzp), zbiory danych przestrzennych obejmują dane przestrzenne tworzone dla następujących aktów:

  • planów zagospodarowania przestrzennego województwa;

  • studiów;

  • planów miejscowych;

  • miejscowych planów odbudowy oraz

  • miejscowych planów rewitalizacji.

Organy właściwe do sporządzania projektów ww. aktów muszą tworzyć i prowadzić (w tym aktualizować i udostępniać) zbiory danych przestrzennych (dalej: zbiory) jako zestawy danych przestrzennych rozpoznawalne ze względu na wspólne cechy.
Co obejmują dane przestrzenne?

Dane przestrzenne dla ww. aktów muszą obejmować co najmniej:

  • lokalizację przestrzenną obszaru objętego aktem w postaci wektorowej w obowiązującym państwowym systemie odniesień przestrzennych;

  • atrybuty zawierające informacje o akcie oraz

  • część graficzną aktu w postaci cyfrowej reprezentacji z nadaną georeferencją w obowiązującym państwowym systemie odniesień przestrzennych.

Zbiór należy opatrzeć metadanymi infrastruktury informacji przestrzennej w zakresie zagospodarowania przestrzennego.

Powyższe organy muszą nieodpłatnie udostępniać dane przestrzenne tworzone dla ww. aktów za pośrednictwem usług wskazanych w poniższej tabeli.

Tabela 1: Usługi danych przestrzennych w związku z nieodpłatnym udostępnianiem

Rodzaj usługi

Co usługa musi umożliwiać?

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie zbiorów oraz usług danych przestrzennych na podstawie zawartości odpowiadających im metadanych oraz wyświetlanie zawartości metadanych;

Przeglądanie

Wyświetlanie, nawigowanie, powiększanie i pomniejszanie, przesuwanie lub nakładanie na siebie zobrazowanych zbiorów oraz wyświetlanie objaśnień symboli
kartograficznych i zawartości metadanych

Pobieranie

Pobieranie kopii zbiorów lub ich części oraz - gdy
jest to wykonalne -
bezpośredni dostęp do tych zbiorów

Dane przestrzenne stanowią załącznik do uchwały przyjmującej akt lub wydanego zarządzenia zastępczego w sprawie:

  • przyjęcia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo jego
    zmiany dla obszaru, którego dotyczy bezczynność gminy, w zakresie
    koniecznym dla lokalizacji inwestycji celu publicznego lub

  • wprowadzenia obszaru udokumentowanego złoża kopaliny albo obszaru
    udokumentowanego kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla do
    studium.

Obowiązuje również rozporządzenie z 26 października 2020 r. (dalej: rozporządzenie; patrz: podstawa prawna), które określa szczegółowo:

  • sposób tworzenia oraz prowadzenia zbiorów, uwzględniający zakres informacyjny, strukturę, format i rozdzielczość przestrzenną danych tam gromadzonych oraz

  • zakres informacyjny i strukturę metadanych infrastruktury informacji przestrzennej w zakresie zagospodarowania przestrzennego.

Jakie dane gromadzić w zbiorze danych przestrzennych?

Jak stanowi rozporządzenie, w zbiorze danych przestrzennych należy gromadzić m.in. dane o:

  •  rysunku aktu planowania przestrzennego oraz

  •  dokumencie powiązanym z aktem planowania przestrzennego (np. rozstrzygnięcie nadzorcze, czy tez wyrok powiązany z aktem).

Czym jest akt planowania przestrzennego?

Za akt planowania przestrzennego przepisy nakazują uznawać:

  • plany zagospodarowania przestrzennego województwa;

  • studia;

  • plany miejscowe;

  • miejscowe plany odbudowy oraz

  • miejscowe plany rewitalizacji.

Dane przestrzenne oddzielnie dla każdego aktu planowania

Zgodnie z rozporządzeniem, zbiór danych przestrzennych należy tworzyć w sposób umożliwiający udostępnianie danych przestrzennych oddzielnie dla każdego aktu planowania przestrzennego co najmniej:

  • w postaci dokumentu elektronicznego GML zgodnego ze schematem aplikacyjnym GML struktury zbioru danych przestrzennych oraz

  • dla obiektów obejmujących cyfrową reprezentację części graficznej aktu planowania przestrzennego z nadaną georeferencją w postaci plików GeoTIFF.

Jak podpisywać dokumenty elektroniczne GML?

Dane przestrzenne dla każdego aktu planowania przestrzennego, w postaci dokumentu elektronicznego GML, należy podpisywać:

  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym;

  • podpisem zaufanym albo

  • podpisem osobistym.

- a zasada ta obowiązuje także po każdej aktualizacji zbioru w postaci dokumentu elektronicznego GML.

Jak zauważył WSA, przedmiotem skargi nie był fakt, że burmistrz nie wypełnił obowiązku publikacji danych. Firma wniosła natomiast skargę w związku z udostępnieniem tych danych w sposób nieprawidłowy i niezgodny ze wskazanymi powyżej przepisami.
Jakie jest rozstrzygnięcie WSA?

WSA uznał, że firma posiada interes prawny, który uzasadnia skuteczne wniesienie skargi w przedmiotowej sprawie.

Interes prawny firmy wynikał z przepisów upzp oraz rozporządzenia. Przepisy te nakładają bowiem określony obowiązek udostępniania danych, a obywatelowi dają prawo do swobodnego i pełnego dostępu do danych z zakresu zagospodarowania przestrzennego, na zasadach określonych tymi przepisami.

Zdaniem WSA dostęp, pobieranie kopii zbiorów lub ich części oraz bezpośredni dostęp do tych zbiorów można ograniczyć tylko wówczas, gdy udostępnienie nie będzie wykonalne. Jak wyżej bowiem wspomniano (Tabela nr 1), usługa pobierania ma zapewnić pobieranie kopii zbiorów lub ich części oraz - „gdy jest to wykonalne” - bezpośredni dostęp do tych zbiorów.

Burmistrz uznał, że wszelkie dane (w zakresie w jakim jest to możliwe do wykonania) udostępniono obywatelom do wglądu po przeprowadzeniu określonych operacji na udostępnianym zbiorze. WSA przyznał jednak rację firmie, uznając że zbiór danych przestrzennych miejscowych planów miasta nie spełniał wymagań nałożonych omówionymi wyżej przepisami prawa. Nie zawierał on bowiem dwóch, wymaganych przepisami, elementów tj.:

  • rysunku aktu planowania przestrzennego oraz

  • dokumentu powiązanego z tym aktem.

Zbiór nie zapewniał też, jak rozstrzygnął sąd, zgodności ze schematem aplikacyjnym GML.

WSA przyznał racje skarżącej firmie, opierając się także na załączonej przez nią opinii informatycznej. Opinia ta potwierdzała, że zapewnienie bezpośredniego dostępu do wszystkich wymaganych danych z zakresu zagospodarowania przestrzennego jest możliwe do wykonania w rozumieniu przytoczonych przepisów.

WSA podkreślił również, że w innych gminach dane przestrzenne podlegają udostępnianiu zgodnie z wymogami określonymi przez przytoczone przepisy.

Dlatego też, zdaniem WSA, skargę zarzucającą burmistrzowi bezczynność polegającą na nieprawidłowym, tj. niezgodnym z wymogami przepisów w zakresie udostępniania danych przestrzennych z obszaru zagospodarowania przestrzennego, uznać należało za zasadną.

WSA zajął także stanowisko co do tego, czy bezczynność burmistrza miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa. Zdaniem WSA takie rażące naruszenie nie zachodzi w omawianej sprawie. Powołując się na istniejące orzecznictwo, WSA doszedł do wniosku, że za rażące naruszenie prawa należałoby uznać działanie bezsporne, ponad miarę, niewątpliwe, wyraźne oraz oczywiste. Chodzi w tym przypadku o sytuację, w której bez żadnej wątpliwości i wahań można stwierdzić, że naruszono prawo w sposób jednoznaczny.

Aby uznać naruszenie za rażące, nie wystarczy samo przekroczenie przez organ ustawowych obowiązków. Przekroczenie musi być bowiem znaczne i niezaprzeczalne. Rażące naruszenie to „wadliwość o szczególnie dużym ciężarze gatunkowym i ma miejsce w razie oczywistego lekceważenia wniosków skarżącego i jawnego braku woli do załatwienia sprawy, jak też w razie ewidentnego niestosowania przepisów prawa”.

Wobec braku takiej oczywistości, WSA uznał że w sprawie nie doszło do naruszenia prawa o charakterze „rażącym” w związku ze stwierdzoną bezczynnością burmistrza.

W rezultacie sąd nakazał burmistrzowi podjęcie czynności mających na celu zapewnienie prawidłowego dostępu do danych przestrzennych obejmujących miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego miasta zgodnie z przepisami wskazanymi w niniejszym artykule.
Jakie są kontrowersje wokół wyroku?

Omawiany wyrok WSA teoretycznie stanowi podstawę do tego, aby inne firmy zainteresowane pobieraniem danych przestrzennych mogły, załączając opinię informatyczną wskazującą na konkretne braki, występować do właściwych terytorialnie organów o uzupełnienie udostępnianych zbiorów o takie elementy jak np.:

  • rysunek aktu planowania przestrzennego oraz

  • dokument powiązany z aktem planowania przestrzennego.

- w sposób wskazany w opinii informatycznej.

Wyrok stanowi też podstawę żądania dopasowania zbiorów w taki sposób, aby:

  • były one zgodne ze schematem aplikacyjnym GML;

  • usługa przeglądania udostępniona dla zbioru zapewniała wyświetlania objaśnień symboli kartograficznych.

- według wskazań opinii informatycznej.

Powyższy wyrok budzi pewne kontrowersje. Otóż spółka, która zapewniła rozwiązania technologiczne dla Systemu Informacji Przestrzennej miasta, zajęła w omawianej sprawie stanowisko. Spółka ta dostarcza oprogramowanie z zakresu systemów informacji przestrzennej m.in. dla ośrodków dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej, urzędów miast i gmin, zakładów przemysłowych oraz wykonawców geodezyjnych.

Na wstępie spółka zauważa, że w kilkudziesięciu podobnych sprawach zapadły przed sądami inne rozstrzygnięcia niż w przypadku omawianego wyroku.

Zdaniem spółki załączonej do skargi opinii informatycznej sąd nie zweryfikował z rzeczywistością. Spółka podejrzewa również, że autor opinii nie jest bezstronnym i obiektywnym biegłym sądowym, a osobą pozostającą prawdopodobnie w zależności służbowej w stosunku do firmy wnoszącej skargę.

Sąd miał również nie sprawdzić, czy miasto faktycznie udostępnia dane i usługi w sposób zgodny z omówionymi przepisami. Główny zarzut spółki sprowadza się do tego, że WSA uznał za wystarczające do stwierdzenia bezczynności same wyjaśnienia skarżącej firmy „bez analizowania faktów i potwierdzania nieuprawnionych twierdzeń osoby skarżącej”.

Omawiany wyrok, jako nieprawomocny, może zatem stać się przedmiotem skargi kasacyjnej podlegającej rozpatrzeniu przez Naczelny Sąd Administracyjny.
Podstawa prawna:
  • ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r., poz. 503 ze zm.);

  • rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 26 października 2020 r. w sprawie zbiorów danych przestrzennych oraz metadanych w zakresie zagospodarowania przestrzennego (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r., poz. 1916);

  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 9 listopada 2022 r. (sygn. akt II SAB/Kr 198/22).

Maciej Lipka

Zadaj pytanie prawnikowi

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »

Możesz nam zaufać:

Przetestuj serwis PrawoNieruchomosci24.pl przez 2 dni za DARMOZałóż konto testowe

x
Sprawdź inne nasze serwisy
Portal FK www.ewiedzafk.pl www.eserwisksiegowego.pl www.portaloswiatowy.pl Portal BHP Portal ZP www.eprawobudowlane.pl

Portal Nieruchomości Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone Wiedza i Praktyka