Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii informuje: 13 formularzy, m.in. wniosek o pozwolenie na rozbiórkę i zgłoszenie robót budowlanych można już złożyć elektronicznie w serwisie e-budownictwo.
Założeniem nowelizacji przepisów było jasne rozgraniczenie zakresu odpowiedzialności projektanta oraz organów administracji, a w konsekwencji także przyspieszenie procesu wydawania decyzji o pozwoleniu na budowę. Analiza przepisów nie rozwiewa dotychczas występujących wątpliwości co do zakresu odpowiedzialności projektanta i organów administracji. Dla przykładu - rozwiązania przyjęte w projekcie budowlanym i ocenione pod względem zgodności z przepisami, mogą być następnie swobodnie modyfikowane przez projektanta na etapie budowy – bez kontroli ze strony organów administracji. Przedstawiamy jak podział projektu budowlanego na trzy części w praktyce wpływa na płynność procesu inwestycyjnego.
Ostatnia nowelizacja Prawa budowlanego (z września 2020 r.) oraz wynikającego z niej rozporządzenia przyniosła wiele zmian w strukturze projektu budowlanego. Zgodnie z deklaracjami autorów celem zmiany przepisów było wprowadzenie czytelnego podziału odpowiedzialności projektanta oraz organów administracji, a także usprawnienie i przyśpieszenie procesu wydawania decyzji o pozwoleniu na budowę. Nowelizacja przewiduje, że organ administracji architektoniczno-budowlanej nie może badać zgodności projektu architektoniczno-budowlanego z przepisami techniczno-budowlanymi. Za to odpowiedzialny jest wyłącznie projektant. Dlaczego zdecydowano się na takie rozwiązanie?
Pandemia nie zatrzymała rynku biurowego
W ostatnim czasie zetknąłem się z pytaniem, czy decyzja o przeniesieniu pozwoleniana budowę może zostać przeniesiona na rzecz innego podmiotu wyłącznie w „całości”, czy też przeniesienie tego pozwolenia może nastąpić również „w części”?
Budowa jest procesem rozciągniętym w długim okresie czasu. Kolejne etapy tego przedsięwzięcia nie mogą być na ogół rozpoczynane bez ukończenia poprzednich. Takim koniecznym do spełnienia warunkiem jest na przykład przeprowadzenie określonych prac geodezyjnych. Postrzeganie geodety jako hamulcowego budowy jest jednak zdecydowanie nieusprawiedliwione.
Jak wygląda sprawa zgłaszania budynków do 35 m2 w kontekście dostępu do drogi publicznej. Czy jest jakiś przepis odnośnie dostępu działki do drogi publicznej? Czy zgłaszając budynek do 35 m2 muszę wykazać, że ma dostęp do drogi publicznej lub wykazać dostęp do takiej drogi poprzez działki sąsiadujące? Czy inwestor jest w ogóle prawnie zobowiązany do informowania o dostępie do drogi publicznej?
Ubiegłoroczna nowelizacja Prawa budowlanego (weszła w życie 19 września 2020 r.) uregulowała sprawę legalizacji samowolnie zrealizowanych inwestycji, które zakończono przynajmniej 20 lat temu. Instytucja tzw. megaabolicji, a właściwie uproszczone postępowanie legalizacyjne (zob. nowe przepisy art. 49f-49i Prawa budowlanego), powinna cieszyć się zainteresowaniem ze strony sprawców samowoli budowlanych przede wszystkim z dwóch powodów: braku opłaty legalizacyjnej oraz tego, że inwestycja nie jest oceniana pod względem jej zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Poznaj zasady legalizacji samowoli budowlanych.
W przypadku działalności żłobków i przedszkoli szczególnie istotne jest przestrzeganie rygorystycznych norm dotyczących powierzchni pomieszczeń. Sprawdź, które przepisy regulujące działalność tego typu placówek powinny zwrócić uwagę geodety. Poznaj w ymagania szczegółowe dotyczące tych budynków i lokali .
W wyroku z dn. 16.12.2020 r. (II OSK 3001/20) Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że brak tożsamości między funkcją mieszkalną w budynku jednorodzinnyma funkcją usługową, wobec czego zmiana użytkowania budynku mieszkalnego jednorodzinnego na budynek usługowy, czy to w całości, czy w części, co do zasady oznacza zmianę sposobu użytkowania, o której mowa w art. 71 ust. 1 prawa budowlanego.
30 kwietnia ogłoszono w dzienniku ustaw tekst nowelizacji Prawa geodezyjnego i kartograficznego. Większość zmian wejdzie w życie 31 lipca 2020 r. Jakkolwiek nowe przepisy były przedmiotem wielu uwag ze strony m.in. Geodezyjnej Izby Gospodarczej, czy też Polskiego Towarzystwa Geodezyjnego, to warto w tym miejscu przytoczyć najważniejsze rozwiązania, które w praktyce mają ułatwić geodetom pracę.
Nowelizacja Prawo budowlanego (która wejdzie w życie we wrześniu 2020 r.) określiła w nowym rozdziale 5a - procedurę postępowania w przypadku tzw. samowoli budowlanej, czyli rozpoczęcia i prowadzenia robót budowlanych bez wymaganej decyzji pozwolenia na budowę lub wymaganego skutecznego zgłoszenia. Co tak naprawdę się zmieni i jaki wpływ będą miały wprowadzone zmiany na możliwość legalizacji samowoli budowlanej? Odpowiedź na to pytanie przedstawiam poniżej.
Od 19 września 2020 r. wchodzi w życie duża nowelizacja Prawa budowlanego. Zmiany obejmują przede wszystkim usprawnienie procesu uzyskiwania pozwolenia na budowę. Zmieniają się także zasady postępowania już po uzyskaniu zgody inwestycyjnej. Ustawa spowodowała m.in., że zawiadomienie organu nadzoru budowlanego o terminie rozpoczęcia robót budowlanych, nie dotyczy wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce – jeżeli inwestor dokonał zgłoszenia zamiaru budowy takiego budynku. Nowelizacja określa też zamknięte katalogi inwestycji, w których wymagane jest ustanowienie kierownika budowy lub inspektora nadzoru inwestorskiego oraz sporządzenie projektu technicznego. Sprawdź pozostałe zmiany związane z rozpoczęciem procesu budowlanego.
W trakcie remontu instalacji CO i CWU w budynku szkoły doszło do konieczności zmiany technologii w jakiej wykonane będą rury. Czy zmiana w dokumentacji projektowej rur wielowarstwowych (tworzywo sztuczne) PP minimum PN 16 stabilizowanych wkładką aluminiową łączonych przez zgrzewanie, na rury stalowe stanowi istotną zmianę umowy w myśl art. 144 ust. 1 ustawy Pzp?
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest, a przynajmniej powinien być, podstawowym instrumentem ustalenia lokalizacji inwestycji, w tym inwestycji celu publicznego. W przypadku większości inwestycji prawidłowe sformułowanie ustaleń takiego planu nie jest skomplikowane. Są jednak rodzaje inwestycji, dla których ze względu na brak jasnych przepisów jest to zadanie trudne i obarczone istotnym ryzykiem. Takimi inwestycjami są m.in. linie energetyczne.
Rynek nieruchomości odznacza się wyjątkową dynamiką. W każdej chwili na sąsiedniej działce mogą ruszyć prace budowlane, nawet jeżeli ich przeprowadzenie związane będzie z koniecznością wyburzenia starszych budynków na niej położonych. O ile sąsiedzi muszą do pewnego stopnia wytrzymywać z towarzyszącym budowie hałasem, to pewne praktyki dewelopera są niedopuszczalne. Chodzi tu o zaśmiecanie przez niego sąsiednich działek poprzez odpady pochodzące z procesu budowlanego.
Pajęczarz, czyli gdy sąsiad podkrada nam prąd »
Stwierdzenie nieważności pozwolenia na budowę po wykonaniu obiektu »
31 października wchodzi w życie zmiana w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym »
Czy zmienią się ceny mieszkań w tym roku »
Decyzja o warunkach zabudowy »
Zapisz się na Newsletter
Otrzymuj raz w tygodniu aktualne informacje o zmianach w prawie oraz komentarze ekspertów.
Prawo Nieruchomości 24
Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone
PrawoNieruchomosci24.pl