Rzecznik Praw Obywatelskich z dużym zaniepokojeniem śledzi informacje dotyczące skażenia rzeki Odry, które pojawiają się w komunikatach urzędów i doniesieniach medialnych.
Od pojawienia się pierwszych doniesień upłynęło już kilka tygodni. Z publikacji tych zdaje się wynikać, że sytuację w Odrze mógł wywołać nadmierny, szkodliwy zrzutu ścieków do rzeki.
- W dalszym ciągu jednak wyniki kontroli, w kontekście ustalenia bezpośredniej przyczyny skażenia i podmiotów za nie odpowiedzialnych nie są znane – zwraca uwagę Rzecznik.
Zdaniem Marcina Wiącka stawia to pod znakiem zapytania wywiązywanie się władz publicznych z konstytucyjnych obowiązków ochrony zdrowia ludzi, środowiska i zapobiegania negatywnym dla zdrowia skutkom degradacji środowiska.
Z tego powodu RPO prosi zastępcę głównego inspektora ochrony środowiska Magdę Gosk o przedstawienie informacji o aktualnie prowadzonych i planowanych czynnościach wyjaśniających w sprawie, a także ich efektach.
Przeczytaj także inne artykuły:
W zakresie kompetencji Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (GIOŚ), określonych w art. 4a ustawy o IOŚ, niezwłocznie po otrzymaniu informacji o sytuacji na Odrze, podjęte zostały liczne działania, w wyniku których właściwe Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska (WIOŚ) zaangażowane w sprawę:
CLB GIOŚ, na zlecenie WIOŚ, na potrzeby wykonywanych przez nich czynności kontrolnych, prowadziło badania, których wyniki publikowano na bieżąco na stronie: https://www.gov.pl/web/odra/badania-odry.
Szczegółowe informacje o działaniach prowadzonych w celu wyjaśnienia przyczyn śnięcia ryb w Odrze zamieszczone są na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska (https://www.gov.pl/web/gios/) oraz właściwych WIOŚ.
Dodatkowo informuję, że w ramach działań Ministerstwa Klimatu i Środowiska został powołany zespół ekspertów wielu dziedzin, w tym z zakresu ichtiologii i hydrobiologii, mający na celu ustalenie przyczyn sytuacji na Odrze.
Na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska został zamieszczony „Wstępny raport zespołu ds. sytuacji na rzece Odrze” (https://www.gov.pl/web/klimat/raport- zespolu-do-spraw-sytuacii-powstalei-na-rzece-odrze-podstawa-do-dalszych-badan). Raport ten opracowany został z inicjatywy Ministra Klimatu i Środowiska przez naukowców z państwowych instytucji badawczych i uczelni, którzy na podstawie wykonanych badań przeanalizowali m.in. przyczyny śnięcia ryb w lipcu i sierpniu 2022 r.
Naukowcy dowiedli, że do śnięcia ryb doprowadziła szybko działająca toksyna wytworzona przez tzw. „złote algi” z gatunku Prymnesium parvum. Śnięcia nie spowodowały metale ciężkie, pestycydy, ani substancje ropopochodne. Z kolei masowy zakwit mikroglonów wywołały nakładające się na siebie czynniki: zmiana parametrów wody, upały podnoszące temperaturę wody do 27°C i wysokie, większe niż w ubiegłych latach, nasłonecznienie, które przyspiesza rozwój glonów. Wnioski te wyciągnięto m.in. na podstawie wykonanych ponad 36 000 badań.
Ponadto pragnę wyjaśnić, że zadania Inspekcji Ochrony Środowiska, w zakresie kontroli gospodarowania wodami, stosownie do art. 335 ust. 5 w związku z art. 334 pkt 2 i 3 ustawy Prawo wodne, obejmują, m.in.: kontrolę ilości pobranych wód oraz ilości i jakości ścieków odprowadzanych do wód lub do ziemi przez Zakłady, które posiadają pozwolenia wodnoprawne lub zintegrowane; kontrola obejmuje sprawdzenie przestrzegania warunków ustalonych w ww. decyzjach, w tym przestrzegania przez ww. podmioty zakresu, częstotliwości i sposobu prowadzenia pomiarów wielkości emisji i jej wpływu na stan środowiska, co odpowiada kompetencjom organów Inspekcji Ochrony Środowiska określonym w ustawie o IOŚ.
Natomiast warunki wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi, wskaźniki zanieczyszczeń oraz ich dopuszczalne stężenia w odprowadzanych ściekach, ustalane są przez organy wydające pozwolenia wodnoprawne oraz zintegrowane, tj. właściwe organy Wód Polskich, marszałków, starostów.
Ponadto uprzejmie wyjaśniam, że poza organami IOŚ, kontrole gospodarowania wodami wykonują:
https://bip.brpo.gov.pl
Co wybudujesz bez pozwolenia po 1 kwietnia 2024? »
ZMIANY W PRAWIE BUDOWLANYM 2024 »
Ważne zmiany w prawie budowlanym 2024. Co nas czeka od 1 kwietnia 2024 r.? »
Nowe przepisy w sprawie warunków technicznych dla budynków i ich usytuowania już od 1 kwietnia 2024 r. »
Mikrokawalerki i apartamenty w 2024 roku – jak nowe przepisy wpłyną na rynek nieruchomości? »
Możesz nam zaufać: