Jak perspektywy wykorzystania nieruchomości wpływają na jej cenę

Stan prawny na dzień: 11.04.2023
AdobeStock_538518477

Rzeczoznawca nie powinien pomijać w wycenie ani - celu przekazania w użytkowanie, ani przeznaczenia nieruchomości w planie miejscowym. Perspektywy wykorzystania nieruchomości również wpływają na jej cenę. Sprawdzamy stanowisko i najważniejsze ustalenia Sądu Najwyższego w sprawie ustalania opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego.

W artykule przeczytasz m.in.:

  • Nabycie prawa użytkowania wieczystego

  • Grunt przemysłowy czy mieszkaniowy?

  • Stan nieruchomości podstawą jej wyceny

  • Liczy się przeznaczenie określone w miejscowym planie

  • Sąd Najwyższy – stanowisko i najważniejsze ustalenia

  • Określenia wartości gruntu – czynnik celu

Jedna ze spółek pozwała Skarb Państwa w związku ze zaktualizowanymi opłatami za użytkowanie wieczyste nieruchomości. Sąd Najwyższy dokonał interpretacji przepisów dotyczących ustalania opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego.

Nabycie prawa użytkowania wieczystego

Nabycie prawa użytkowania wieczystego przez poprzednika prawnego spółki stwierdzono decyzją wojewody z 1991 r. Decyzja ta nie określała celu, na który nieruchomość oddano w użytkowanie wieczyste. Ustalona opłata roczna stanowić miała 3% wartości gruntu.

W 2013 r. Skarb Państwa wypowiedział dotychczasową opłatę roczną z tytułu użytkowania wieczystego przedmiotowej nieruchomości i ustalił nową, wyższą opłatę.

Sprawa trafiła kolejno do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, sądu okręgowego, sądu apelacyjnego i wreszcie do Sądu Najwyższego (SN).

Grunt przemysłowy czy mieszkaniowy?

Sąd okręgowy ustalił, że sporna nieruchomość w aktualnie obowiązującym planie miejscowym zajmuje obszar oznaczony symbolem MU1 (oznaczającym mieszkalnictwo, usługi podstawowe oraz usługi ponadpodstawowe).

Na dzień wypowiedzenia opłaty rocznej wartość rynkowa tej nieruchomości - jako nieruchomości przemysłowej - wynosiła 9 026 000 zł. Natomiast wartość ta, przy uwzględnieniu mieszkaniowego przeznaczenia nieruchomości, wskazanego w aktualnie obowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego, wynosiłaby 18 484 000 zł.

Sąd okręgowy wskazał jednak, że sporny grunt należało uznać za przeznaczony pod działalność przemysłową (pomimo że miejscowy plan wskazywał na mieszkalnictwo), co oczywiście miało wpływ na wysokość aktualizowanej opłaty za użytkowanie wieczyste (niższa podstawa wyliczenia dla gruntów o celu przemysłowym).

Sąd uzasadnił, że poprzednik prawny spółki traktował nieruchomość jako grunt przemysłowy.

Samo wyburzenie istniejących budynków lub ich przebudowa nie powodowały trwałej zmiany przemysłowego charakteru nieruchomości, a zmiana taka nastąpiłaby dopiero w razie wzniesienia obiektów o innej funkcji, potwierdzonego uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie.
Stan nieruchomości podstawą jej wyceny

Sąd apelacyjny z kolei interpretował relację między wspomnianymi wcześniej art. 154 ust. 1 ugn i § 28 rozporządzenia. Wskazał, że to przepis rozporządzenia przesądza, iż podstawą wyceny ma być stan nieruchomości i ceny na dzień aktualizacji opłaty z tytułu jej oddania w użytkowanie wieczyste, z uwzględnieniem celu, na jaki nieruchomość oddano w użytkowanie wieczyste.

W wycenie nieruchomości, dokonywanej na potrzeby aktualizacji opłaty, przeznaczenie nieruchomości w planie miejscowym (a więc kryterium wymienione w art. 154 ust. 1 ugn) należało brać pod uwagę tylko wówczas, gdy odpowiadało ono celowi użytkowania wieczystego.

Zdaniem sądu apelacyjnego przeprowadzony w sprawie dowód z opinii biegłego, na podstawie którego sąd okręgowy ustalił wartość nieruchomości należącej do pozwanego, odpowiadał tym unormowaniom.
Liczy się przeznaczenie określone w miejscowym planie

W skardze kasacyjnej do Sądu Najwyższego, Skarb Państwa m.in. wskazał, że w decyzji stwierdzającej nabycie użytkowania wieczystego nie określono celu, na jaki nieruchomość oddano w użytkowanie, gdyż obowiązujące wówczas przepisy nie przewidywały konieczności jego ustalenia.

Dlatego też w wycenie nieruchomości, zgodnie z art. 154 ust. 1 ugn., zdaniem Skarbu Państwa należało uwzględnić dane pochodzące z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a nie cel ustanowienia użytkowania wieczystego, o którym mowa w § 28 ust. 5 rozporządzenia.

Sąd Najwyższy – stanowisko i najważniejsze ustalenia

Sąd Najwyższy w oparciu o przepisy ugn podkreśla, że wartość nieruchomości stanowi czynnik ustalenia wysokości opłaty rocznej w związku z jej oddaniem w użytkowanie wieczyste oraz aktualizacją tej opłaty (gdy wartość nieruchomości ulegnie zmianie).

SN zwraca uwagę, że interpretacja przepisów ugn, w tym art. 151 i kolejnych, oraz rozporządzenia, „powinna być dokonywana w taki sposób, by w najpełniejszym zakresie zostało zrealizowane założenie o transparentnym szacowaniu nieruchomości, odwołującym się do czynników rzeczywiście istotnych dla ustalenia jej wartości w stosunkach obrotu”.

Określając wartość nieruchomości, nie można pomijać jej przeznaczenia w planie miejscowym. Wynika to z art. 154 ust. 1 ugn, gdzie o tym planie wprost wspomniano, jak i z § 28 ust. 5 rozporządzenia wskazującego na kryterium „celu, na jaki nieruchomość oddano w użytkowanie wieczyste”.

Wśród licznych argumentów SN na uwagę zasługuje w szczególności ten, zgodnie z którym akcent całego § 28 ust. 5 rozporządzenia postawiono na „konkretyzacji momentu miarodajnego dla dokonania wyceny”. Zawarte w nim odwołanie do „celu, na jaki nieruchomość została oddana w użytkowanie wieczyste”, nie miało natomiast - zdaniem SN - służyć wyeliminowaniu uwzględnienia przeznaczenia nieruchomości w planie miejscowym.

Zdaniem SN eliminacja kryterium „przeznaczenia nieruchomości w planie miejscowym” spośród czynników uwzględnianych przy wycenie byłaby sprzeczna z założeniami art. 154 ust. 1 ugn.

Ponadto, jak określa SN, użyty we wspomnianym art. 154 ust. 1 ugn zwrot „w szczególności” oznacza, że katalog czynników, jakie rzeczoznawca powinien brać pod uwagę w trakcie wyceny, ma charakter otwarty.

Zatem, gdy istnieje taka potrzeba, rzeczoznawca powinien brać pod uwagę także inne czynniki niż te wprost wymienione w art. 154 ust. 1 ugn.

W procesie wyceny należy uwzględnić także inne, niż opisane w art. 154 ust. 1 ugn, cechy charakteryzujące nieruchomość, które w badanych okolicznościach - w świetle wiedzy i doświadczenia biegłego - w warunkach obrotu rynkowego miałyby znaczenie dla określenia jej wartości.

Czynniki te mają uwzględniać kryteria wskazane w rozporządzeniu oraz, co wynika z zawartej w ugn definicji „nieruchomości podobnej”:

  • parametry służące charakterystyce nieruchomości podobnych, w tym, niewymienione wprost w art. 154 ust. 1 ugn;

  • przeznaczenie gruntu (jako pojęcie szersze od przeznaczenia w planie miejscowym) oraz

  • sposób korzystania z nieruchomości.

- ponieważ „istotą podejścia porównawczego jest określenie wartości nieruchomości wycenianej na podstawie cen nieruchomości podobnych”.

Ponadto, zdaniem SN, „sama faktyczna, nawet oczywista, bezsprzeczna i trwała zmiana sposobu korzystania z nieruchomości, świadcząca o realizacji odmiennego niż pierwotnie celu użytkowania wieczystego, nie wywołuje zmiany celu użytkowania wieczystego w sensie prawnym”.

Przy wycenie nie należy również pomijać celu oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste, nawet jeśli celu tego nie określono w związku z powstaniem tego prawa.

Zdaniem SN, cel oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste należy określać także wówczas, gdy nie wskazano go w decyzji uwłaszczeniowej.

SN zauważa bowiem, że nie ma możliwości powstania prawa użytkowania wieczystego bez któregokolwiek z celów wymienionych w art. 72 ust. 3 ugn (regulującym stawki procentowe opłat).

ZDANIEM SĄDU NAJWYŻSZEGO

„Skoro badanie wartości nieruchomości następuje z uwzględnieniem celu, to należy uznać, że biegły powinien rozważyć ten czynnik według stanu nieruchomości na dzień aktualizacji i nadać mu stosowne do okoliczności znaczenie. (...) Ocena kryterium „celu” powinna być zatem otwarta i dynamiczna, w tym nie powinna pomijać rzeczywistej sytuacji wycenianej nieruchomości, także kształtowanej planem miejscowym”. Warto zauważyć, że art. 72 ust. 3 pkt 5 ugn zawiera także kategorię „pozostałe nieruchomości gruntowe”. Taka kwalifikacja, w przypadku nieokreślenia konkretnego celu w decyzji uwłaszczeniowej pozostawia użytkownikowi wieczystemu duży zakres swobody w wyborze sposobu gospodarczego wykorzystania gruntu, co wpływa na wartość nieruchomości.

Jak wynika z wyroku SN, cel oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste należy uwzględnić w wycenie zawsze, ponieważ stanowi on charakterystyczny element, który wpływa na potencjał rynkowy gruntu oddanego w użytkowanie wieczyste jako przedmiotu obrotu.

Określenia wartości gruntu – czynnik celu

Znaczenie czynnika celu dla określenia wartości gruntu ostatecznie zależy od tego, czy (i w jaki sposób) z analizy stanu nieruchomości na dzień aktualizacji wynika, że ustalenie tego celu rzeczywiście wpływałoby na cenę nieruchomości jako przedmiotu obrotu.

W procesie wyceny gruntu nie można zatem pomijać § 28 ust. 5 rozporządzenia wskazującego na czynnik celu. Tym samym, fakt nieokreślenia - w związku z powstaniem użytkowania wieczystego - celu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste, nie znaczy, że czynnik celu należy pomijać, skoro ww. przepis rozporządzenia zakłada uwzględnienie celu ogólnego, mieszczącego się w określonej kategorii celów wymienionych we wspomnianym art. 72 ust. 3 ugn.

Perspektywy wykorzystania nieruchomości wpływają na cenę

Akty planistyczne nie determinują celu, dla którego oddano grunt w użytkowanie wieczyste i same w sobie nie świadczą o trwałej zmianie sposobu korzystania z nieruchomości. Jednak wskazują one na zgodny z prawem sposób korzystania z gruntu, czyli stwarzają perspektywy określonego wykorzystania nieruchomości, zwykle wpływające na cenę danego gruntu uzyskiwaną w obrocie rynkowym.

Rzeczoznawca nie powinien pomijać w wycenie ani celu przekazania w użytkowanie, ani przeznaczenia nieruchomości w planie miejscowym.

Źródło:
  • Wyrok Sądu Najwyższego z 14 października 2022 r. (sygn. akt II CSKP 588/22).

Podstawa prawna:
  • Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r., poz. 344).

  • Rozporządzenie Rady Ministrów z 21 września 2004 r. w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 555).

Maciej Lipka
Maciej Lipka

Maciej Lipka

Specjalista w zakresie prawa pracy, pozyskiwania dotacji i ochrony danych osobowych. Z wykształcenia prawnik. Zdobył doświadczenie, zarówno prowadząc własną działalność w zakresie pozyskiwania...

Zadaj pytanie prawnikowi

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »

Możesz nam zaufać:

Przetestuj serwis PrawoNieruchomosci24.pl przez 2 dni za DARMOZałóż konto testowe

x
Sprawdź inne nasze serwisy
Portal FK www.ewiedzafk.pl www.eserwisksiegowego.pl www.portaloswiatowy.pl Portal BHP Portal ZP www.eprawobudowlane.pl

Portal Nieruchomości Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone Wiedza i Praktyka