Informacje z ewidencji gruntów i budynków – nowe uprawnienia sądów

Stan prawny na dzień: 10.03.2023
AdobeStock_553758751

20 stycznia 2023 roku do Sejmu wpłynął projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw. Obejmuje on między innymi ustawę z 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne i dotyczy dostępu sądu do ewidencji gruntów i budynków.

W artykule przeczytasz m.in.:

  • Jakie zmiany wprowadzi nowelizacja prawa geodezyjnego i kartograficznego?
  • Jak zmienia się uprawnienia sądów?
  • Jak aktualnie wygląda udostępnianie danych ewidencji gruntów i budynków?
  • Jak rozumieć interes prawny, skoro nie ma definicji ustawowej?
Nowelizacja prawa geodezyjnego i kartograficznego

Zgodnie z projektowanymi przepisami, dane ewidencji gruntów i budynków oraz wypisy, starosta wydawałby również sądom, na potrzeby prowadzonych przez te sądy postępowań. Potrzebę nowelizacji projektodawcy uzasadniają spostrzeżeniami wynikającymi z praktyki orzeczniczej, stwierdzając (cyt.) … nie wszystkie urzędy uwzględniają wnioski sądów powołujących się na interes prawny, o którym mowa w art. 24 ust. 5 pkt 3.

Zgodnie z nowelizacją udostępnianie danych za pośrednictwem Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach („ZSIN”), będącego systemem teleinformatycznym, następowałoby również na żądanie sądów, na potrzeby prowadzonych przez te sądy postępowań.

Podsumowując, celem nowelizacji jest wymienienie sądów wprost jako uprawnionych
do żądania informacji z ewidencji gruntów i budynków oraz uzyskiwania tych danych
za pośrednictwem ZSIN-u.

Dane ewidencji gruntów i budynków – stan aktualny

Aktualnie starosta udostępnia dane ewidencji gruntów i budynków zawierające dane podmiotów, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 tej ustawy (czyli dane właścicieli i innych podmiotów, w których władaniu lub gospodarowaniu znajdują się nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego) oraz wydaje wypisy z operatu ewidencyjnego, na żądanie:

1)     właścicieli oraz osób i jednostek organizacyjnych władających gruntami, budynkami lub lokalami, których dotyczy udostępniany zbiór danych lub wypis;

2)     organów administracji publicznej albo podmiotów niebędących organami administracji publicznej, realizujących, na skutek powierzenia lub zlecenia przez organ administracji publicznej, zadania publiczne związane z gruntami lub lokalami, których dotyczy udostępniany zbiór danych lub wypis;

3)     operatorów:

  • sieci, w rozumieniu ustawy z 7 maja 2010 r. o wspieraniu usług i sieci telekomunikacyjnych,
  • systemu przesyłowego, systemu dystrybucyjnego oraz systemu połączonego, w rozumieniu ustawy z 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne;

4)     podmiotów innych niż wyżej wymienione, które mają interes prawny w tym zakresie.

Czym jest interes prawny?

Uzupełniająco dodam – za orzecznictwem sądów administracyjnych – że pojęcie interesu prawnego, użyte w art. 24 ust. 5 pkt 3 prawa geodezyjnego i kartograficznego, nie zostało prawnie zdefiniowane. Z uwagi na brak definicji legalnej (ustawowej) sądy administracyjne przyjmują, że interes prawny powinien być odczytywany w jego znaczeniu bezpośrednim. Zgodnie z tym znaczeniem jest interesem opartym na prawie lub prawem chronionym, o cechach takich, jak:

  • indywidualność,
  • konkretność,
  • aktualność (dotyczy obecnych okoliczności, nie natomiast tych, które dopiero mogą w przyszłości wystąpić),
  • obiektywna sprawdzalność.

Przy czym nie jest interesem faktycznym, niepopartym przepisami prawa, mogącymi stanowić podstawę skierowania żądania w zakresie podjęcia przez organ administracji publicznej czynności w konkretnej sprawie. Źródłem interesu prawnego jest więc przepis powszechnie obowiązującego prawa, który kształtuje sytuację określonego podmiotu.

Deklarowanym celem projektodawców jest więc wykluczenie sytuacji, gdy organ bada interes prawny sądu w uzyskaniu danych z ewidencji gruntów i budynków.

Podstawa prawna:
  • Ustawa z 17 maja 1989 roku – Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz.1990, z dnia 03 listopada 2021 roku).
  • Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw, wraz z uzasadnieniem (druk 2977).
  • Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 maja 2010 roku, wydany w sprawie o sygnaturze akt I OSK 1062/09.
  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 11 czerwca 2015 roku, wydany w sprawie o sygnaturze akt II SA/Po 332/15.
  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 24 listopada 2011 roku, wydany w sprawie o sygnaturze akt II SA/Ke 700/11.
  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 2 grudnia 2010 roku, wydany w sprawie o sygnaturze akt II SA/Wr 546/10.
Miłosz Bagiński – Żyta
Miłosz Bagiński-Żyta

Miłosz Bagiński-Żyta

radca prawny przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Zielonej Górze, wspólnik Amelia Konieczna, Miłosz Bagiński – Żyta Kancelaria Radców Prawnych spółki cywilnej. Prowadzi sprawy z zakresu prawa...

Zadaj pytanie prawnikowi

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »

Możesz nam zaufać:

Przetestuj serwis PrawoNieruchomosci24.pl przez 2 dni za DARMOZałóż konto testowe

x
Sprawdź inne nasze serwisy
Portal FK www.ewiedzafk.pl www.eserwisksiegowego.pl www.portaloswiatowy.pl Portal BHP Portal ZP www.eprawobudowlane.pl

Portal Nieruchomości Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone Wiedza i Praktyka