20 stycznia 2023 roku do Sejmu wpłynął projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw. Obejmuje on między innymi ustawę z 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne i dotyczy dostępu sądu do ewidencji gruntów i budynków.
W artykule przeczytasz m.in.:
Zgodnie z projektowanymi przepisami, dane ewidencji gruntów i budynków oraz wypisy, starosta wydawałby również sądom, na potrzeby prowadzonych przez te sądy postępowań. Potrzebę nowelizacji projektodawcy uzasadniają spostrzeżeniami wynikającymi z praktyki orzeczniczej, stwierdzając (cyt.) … nie wszystkie urzędy uwzględniają wnioski sądów powołujących się na interes prawny, o którym mowa w art. 24 ust. 5 pkt 3.
Zgodnie z nowelizacją udostępnianie danych za pośrednictwem Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach („ZSIN”), będącego systemem teleinformatycznym, następowałoby również na żądanie sądów, na potrzeby prowadzonych przez te sądy postępowań.
Podsumowując, celem nowelizacji jest wymienienie sądów wprost jako uprawnionych
do żądania informacji z ewidencji gruntów i budynków oraz uzyskiwania tych danych
za pośrednictwem ZSIN-u.
Aktualnie starosta udostępnia dane ewidencji gruntów i budynków zawierające dane podmiotów, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 tej ustawy (czyli dane właścicieli i innych podmiotów, w których władaniu lub gospodarowaniu znajdują się nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego) oraz wydaje wypisy z operatu ewidencyjnego, na żądanie:
1) właścicieli oraz osób i jednostek organizacyjnych władających gruntami, budynkami lub lokalami, których dotyczy udostępniany zbiór danych lub wypis;
2) organów administracji publicznej albo podmiotów niebędących organami administracji publicznej, realizujących, na skutek powierzenia lub zlecenia przez organ administracji publicznej, zadania publiczne związane z gruntami lub lokalami, których dotyczy udostępniany zbiór danych lub wypis;
3) operatorów:
4) podmiotów innych niż wyżej wymienione, które mają interes prawny w tym zakresie.
Uzupełniająco dodam – za orzecznictwem sądów administracyjnych – że pojęcie interesu prawnego, użyte w art. 24 ust. 5 pkt 3 prawa geodezyjnego i kartograficznego, nie zostało prawnie zdefiniowane. Z uwagi na brak definicji legalnej (ustawowej) sądy administracyjne przyjmują, że interes prawny powinien być odczytywany w jego znaczeniu bezpośrednim. Zgodnie z tym znaczeniem jest interesem opartym na prawie lub prawem chronionym, o cechach takich, jak:
Przy czym nie jest interesem faktycznym, niepopartym przepisami prawa, mogącymi stanowić podstawę skierowania żądania w zakresie podjęcia przez organ administracji publicznej czynności w konkretnej sprawie. Źródłem interesu prawnego jest więc przepis powszechnie obowiązującego prawa, który kształtuje sytuację określonego podmiotu.
Deklarowanym celem projektodawców jest więc wykluczenie sytuacji, gdy organ bada interes prawny sądu w uzyskaniu danych z ewidencji gruntów i budynków.
Co wybudujesz bez pozwolenia po 1 kwietnia 2024? »
ZMIANY W PRAWIE BUDOWLANYM 2024 »
Ważne zmiany w prawie budowlanym 2024. Co nas czeka od 1 kwietnia 2024 r.? »
Nowe przepisy w sprawie warunków technicznych dla budynków i ich usytuowania już od 1 kwietnia 2024 r. »
Mikrokawalerki i apartamenty w 2024 roku – jak nowe przepisy wpłyną na rynek nieruchomości? »
Możesz nam zaufać: